Pages

Tuesday, February 15, 2011

laksa oh laksa

Hari 2 makan nasi for dinner muak jugak kan..so memang menjadi kebiasaan saya at least once a week saya akan masak benda lain seperti mee , laksa , spagetti..apa2lah janji bukan nasi ngan lauk pauk...so hari ni memandangkan agak lama jugak saya tak masak menu ni...walaupun menu ni merupakan fav. saya n anak2..jadi pepagi tadi pi pasar n cari bahan2 untuk masak laksa...


saya memang hantu laksa esp. laksa teluk kechai..tau tak laksa teluk kechai ni lain dari yg lain..yg paling best sekali laksa teluk kechai ni menggunakan daun putat sebagai ulam2an dan yg paling syiokk..dia punya sambal nyiok..uuu yg tu yg paling best..kalau tgk kan kuahnya tu ( ni yg ori beli kat kedai jual laksa kat jln kuala kedah) kuah dia amatlah ceroiii or cair..tapi bila hirup..mak oii ya amat sedapsss nya..kat tempat lain tak kan dapat punya kuah laksa yg macam ni. Selalu kalau saya balik kedah memang saya takkan lepaskan peluang makan laksa teluk kechai ni..tapi bila duk selangor ni kalau teringin nak makan terpaksa la buat sendiri..tak de la rasa macam teluk kechai sebab tak reti ahh nak buat sambai nyiok tu..tapi bolehlah layan tekak saya n anak2. Yg kebanyakkan dok jual tepi2 jalan kononnya cakap laksa kedah tu..hmm tak de punya yg laksa teluk kechai..semua laksa yg biasa..letak daun selom...or letak nenas n daun pudina macam laksa penang...


ada sorang kawan saya dia cakap apala yang sedap sanagt laksa tu..rasa macam getah je..ye la..kalau tgk laksa tu yg diperbuat dari beras..memnag la cam getah..tapi bila sekali dah kena memang mau lagi dan lagi. Jadi petang ni for dinner saya nak masak laksa...cikserimanis punya style...tak boleh pedas sangat kalau tak nanti anak2 tak boleh la plak nak menghirup kuah tu..kalau nak pedas potong cilipadi je la


sapa yang tak pernah tgk..ni la dia rupa laksa teluk kechai

No comments:

Post a Comment